Falsafah sukan adalah berkenaan dengan
analisis konseptual dan soal siasat idea-idea dan isu-isu sukan dan amalan yang
berkaitan seperti latihan, kewartawanan sukan dan perubatan sukan. Pada
peringkat yang paling umum, ia adalah berkenaan dengan menjelaskan sifat dan
tujuan sukan. Falsafah sukan tidak pernah tetap. Kaedah ini memerlukan
pengetahuan yang tinggi dalam falsafah sukan untuk membangunkan pemikiran dalam
mengkritik diri sendiri, terus mencabar prasangka mereka sendiri dan prinsip
kedua-duanya sebagai sifat dan tujuan falsafah dan sukan. Falsafah sukan bukan
sahaja mengumpulkan pandangan daripada pelbagai bidang falsafah seperti
estetika, epistemologi, etika, logik dan juga metafizik. Hal ini adalah kerana proses
falsafah ini dapat menjana substantif dan bersaing pemandangan sukan itu
sendiri. Dalam falsafah sukan, pelajar mengkaji sifat dan nilai-nilai
pergerakan manusia menggunakan kaedah bukan empirikal falsafah. Bidang yang
ditekankan adalah etika sukan, perbandingan sukan dengan seni, nilai-nilai yang
unik permainan dan bermain dan kepentingan melalui sukan.
Selain itu, falsafah kesukanan banyak memberi
nilai-nilai yang baik untuk para atlet mengubah kearah perbentukan jasmani,
emosi, rohani dan intelektual. Hal ini juga dapat dilihat daripada aspek
idealism, realism, eksistensialisme dan juga pragmatism. Semua aspek ini banyak
memberi implikasi yang positif dalam melahirkan dunia kesukanan yang cemerlang.
Seperti yang telah saya pelajari. Hal ini adalah kerana proses dalam meningkat
nilai-nilai murni dan positif dapat dikaitkan melalui kognitif, afektif dan
juga konseptual. Hal ini juga adalah kerana sukan adalah satu aktiviti manusia
yang melibatkan organisasi yang khusus dan perlaksanaan undang-undang. Aktiviti
ini melibatkan pertandingn atau cabaran bagi mencapai matlamat yang ditetapkan(
Hawkey 1993). Oleh yang demikian, proses membentuk melalui kognitif dan afektif
memang tidak dapat dipisahkan. Jadi saya rasa ingin berkongsi serba sedikit
mengenai sains sukan gunaan, yang boleh dijadikan salah satu input terhasilnya
nilai-nilai sukan moden pada hari ini. Implikasi ini boleh dilihat daripada
aspek pragmatisme yang lebih berkaitan bidang sains dan kaedah saintifik. Fahaman
pragmatism ini, dibentuk oleh ahli falsafah Amerika Syarikat seperti Charles
Sanders Peirce, Wiliam James dan John Dewey. Sains sukan gunaan ialah sains
yang mengkaji pergerakan manusia, mengkaji bagaimana anggota tubuh menghasilkan
pergerakan dan bagaimana pergerakan manusia boleh diperbaiki dengan menggunakan
berbagai teknik yang menghasilkan kestabilan tubuh, daya imbangan yang paling
optimum. Contoh, prinsip biomekanik digunakan apabila anda membengkokkan lutut
secara semula jadi ketika mendarat setelah melompat. Proses ini dapat dilihat,
bahawa sukan moden pada hari ini amat berkait dengan dunia sains. Tidak
mustahil sukan-sukan pada hari ini dapat cemerlang keperingkat tertinggi dengan
bantuan alat teknolgi yang canggih. Seterusnya, jika dilihat daripada sukan
yang saya ceburi iaitu petanque, pengetahuan ilmu kesukanan banyak mendidik
saya menjadi atlet berkendiri positif. Terdapat banyak perkara yang boleh kita
perolehi, seperti semangat kesukanan, nilai kerjasama dalam kumpulan dan
sebagainya. Seterusnya, dengan bantuan alat teknologi seperti sistem APAS dan
juga sistem Kinovea yang mengkaji tentang pergerakan sesuatu sukan, banyak
membantu dalam dunia sukan pada hari ini. Nilai yang kita mampu buktikan iaitu,
sesuatu sukan akan terus maju dengan adanya ahli-ahli pengkaji sukan yang
berusaha bekerjasama untuk membangunkan sukan.
Seterusnya, nilai falsafah sukan ini juga
boleh merangsang pembinaan suatu masyarakat yang cergas dan
proaktif di samping merupakan suatu alat
yang berkesan ke arah perpaduan dan semangat
cintakan negara. Sukan Untuk Semua (Sukan Massa) menyokong kepada
prinsip-prinsip am pendidikan sepanjang hayat. Sukan Untuk
Semua (Sukan Massa) melalui konsep Malaysia
Cergas adalah bermatlamat untuk menimbulkan
kesedaran di kalangan masyarakat Malaysia tentang
pentingnya kesihatan yang boleh dipupuk
melalui kegiatan fizikal dan rekreasi. Kesedaran
ini akan menimbulkan minat dan akan terus dipupuk
melalui pendidikan sukan. Langkah ini akan
merangsang lagi penyertaan dalam kegiatan sukan,
rekreasi dan kecergasan. Pergerakan Sukan Untuk Semua (Sukan
Massa) juga ingin membentuk satu imej
Nasional yang akan menjadikan masyarakat Malaysia
sebagai suatu bangsa 'peserta' dan bukannya 'penonton'. Generasi muda yang
dipupuk nilai-nilai murni melalui sukan mampu menjadi sebagai pemimpin masa
kini dan masa depan mesti bergerak dalam
kematangan, keupayaan dan motivasi yang lebih positif dan efektif, di dalam
realiti heteregenous dan komitmen yang
lebih kukuh. Kesedaran perlu wujud dan
berkembang sealiran dengan cita-cita pembinaan budaya bangsa ke arah keujudan
satu bangsa yang kuat bermaruah dan mempunyai martabat tinggi. Kesedaran itu
adalah kesedaran yang mengatasi masalah kelompok, suku kaum atau budaya bangsa yang berpecah tanpa
memperlihatkan apa-apa keperibadian, kesatuan dan jiwa yang satu padu. Oleh itu,
nilai-nilai yang dipupuk melalui sukan akhirnya menjadikan mereka matang dalam
setiap perkara.
Nilai falsafah kesukanan ini juga dapat
menjadikan seseorang atlet ataupun individu aktif dalam kegiatan sukan . Mereka
mampu untuk mengagihkan masa dengan sewajarnya. Hal ini dikatakan demikian
kerana individu tersebut akan menentukan masa yang sesuai untuk
memberikan tumpuan terhadap sukan dan masa untuknya belajar.
Contohnya, seseorang atlet atau individu yang menyertai pasukan sekolah ataupun
diperingkat universiti mesti ada jadual latihan sukan dan jadual belajar. Oleh
itu, seseorang individu mahupun atlet yang aktif dalam sukan juga berjaya dalam
pelajaran mahupun pelbagai bidang yang dicebur. Di samping itu, sukan yang saya
terajui ini juga dapat membentuk
individu menjadi seseorang yang berfikiran positif. Hal ini dikatakan demikian
kerana dengan aktif bersukan seseorang itu dapat berfikir secara rasional dan
berkeyakinan tinggi dan tidak cepat berputus asa. Contohnya, Datuk Lee Chong
Wei tetap tidak berputus asa walaupun gagal meraih pinggat emas dalam
sukan Olimpik baru-baru ini. Oleh itu, sukan penting dalam melahirkan individu
yang berfikiran positif. Mengikut pengalaman saya juga, murid yang aktif
bersukan juga dapat menggunakan masa lapang mereka dengan lebih bermanfaat. Hal
ini dikatakan demikian kerana biasanya murid yang aktif dalam bidang sukan
tidak berminat bermain ‘computer game’ dan tidak akan menghabiskan
masanya untuk berplesiran di pusat beli-belah, menonton televisyen, dan
seumpamanya. Oleh itu, sudah pasti mereka akan menghabiskan masa dengan lebih
bermanfaat.
Nilai-nilai pengetahuan dalam konsep
falsafah, etika dan estetika dalam kesukanan mampu memberi banyak transformasi
dalam dunia sukan dan juga melahirkan satu unit masyarakat yang sihat. Hal
ini memang tidak dapat dinafikan melalui konsep sukan yang memberi banyak
kelebihan dan nilai yang positif. Oleh yang demikian, saya ingin berkonsi
rasional nya nilai yang dapat diperolehi melalui sukan moden pada hari ini. Salah
satu kegiatan sukan dapat membantu mengekalkan kesihatan fizikal dan mental.
Kehidupan zaman moden ini lebih banyak menggunakan tenaga dalaman dan
pemikiran.Golongan profesional dan separa profesional dalam membangunkan negara
sering kali terpaksa mengabaikan kegiatan fizikal kerana kekurangan waktu untuk
tujuan tersebut. Kesibukan semua lapisan masyarakat ini membawa kepada masalah
kesihatan fizikal dan mental. Penglibatan golongan kanak-kanak , remaja dan
orang dewasa dalam pelbagai kegiatan sukan dapat menyelesaikan pelbagai masalah
kesihatan.
Pengetahuan falsafah kesukanan dalam kegiatan
sukan merupakan langkah awal seperti kata pepatah “sediakan payung
sebelum hujan” dalam mengawal obesiti, penyakit kronik seperti darah tinggi,
diabetis dan penyakit jantung. Kegiatan sukan juga dapat membantu mereka
yang telah menghidap penyakit untuk kembali pulih. Penglibatan masyarakat dalam
bidang sukan juga mampu menangani ketegangan fikiran dan meringankan bebanan
mental. Sesungguhnya kegiatan sukan dapat melancarkan perjalanan darah,
mengurangkan lemak yang berlebihan dalam salur darah dan jantung ,membantu
perkumuhan dan membuang sisa-sisa yang tidak diperlukan oleh badan. Tegasnya,
penglibatan dalam bidang sukan merupakan usaha efektif dalam melahirkan
masyarakat yang sihat. Kata-kata semangat seperti Malaysia Boleh! merupakan
satu cetusan semangat yang diilhamkan oleh Dr. Mahathir. Ia pada asalnya
digunakan untuk meningkatkan semangat perjuangan para atlet negara di Sukan SEA
Kuala Lumpur pada 1989 bagi membuktikan bahawa Malaysia boleh melakukan apa
sahaja seperti mana orang lain. Hasil daripada semangat Malaysia Boleh!,
pencapaian para atlet negara sangat luar biasa dan menjadi negara pengumpul
emas kedua terbanyak di kejohanan tersebut. Semangat tersebut kini bukan saja
diterapkan dalam sukan malahan untuk segala bidang dan menjadi pendorong bagi
seluruh rakyat tanpa mengira kaum. Semangat inilah yang menjadikan rakyat
Malaysia mampu mencatatkan kejayaan di peringkat antarabangsa dalam segala
bidang termasuk ekonomi. Berjaya menawan puncak Everest, mengelilingi dunia
dengan perahu layar secara solo, kecemer- langan di Sukan Komanwel XX - KL98
dan lain-lain.
Kesimpulannya, kita akan mempunyai kesedaran
bahawa falsafah kesukanan yang dipelajari, mampu membentuk masyarakat yang
cemerlang daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek. Hal ini adalah
kerana, dalam mempelajari ilmu falsafah ini. Para pelajar dan atlet itu sendiri
akan mempunyai kesedaran dan matlamat untuk dicapai. Mereka akan terus bersemangat
untuk mencapat matlamat yang telah mereka sasarkan. Sikap sebegini akan menjadi
batu loncatan terhadap diri mereka sendiri untuk menjadi garis panduan supaya
memudahkan perjalanan mereka sebagai seorang atlet ataupun jurulatih. Jelaslah
di sini bahawa melibatkan diri dalam sukan banyak membawa faedah kepada murid.
Oleh itu, pihak kerajaan perlu menyediakan banyak kemudahan untuk bersukan di
sekolah. Ibu bapa pula patut menggalakkan anak-anak mereka bersukan.
Begitu juga dengan guru-guru mereka perlu melengkapkan diri dengan pelbagai
kemahiran sukan. Saya percaya dengan adanya kerjasama antara semua pihak
lebih ramai lagi jaguh sukan negara yang akan menyerlah di peringkat
antarabangsa, asalkan kita tidak melakukannya hanya ‘hangat-hangat tahi ayam’.
Akhirnya, para pelajar begini juga akan mengharumkan nama negara di mata dunia
apabila menjejak kaki kemenara gading.
BIBLIOGRAFI
Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network, October 2008
14
McFee, G. (2004) Sport, Rules and Values: Philosophical Investigations
into the Nature of Sport, London: Routledge (A)
Meier, K. V. (1988) ‘Triad Trickery: Playing With Sport and Games’
Journal of the Philosophy of Sport’ vol. XV: 11-30. Reprinted in Morgan and
Meier (1995)
Morgan, W. J. (1987) ‘The Logical Incompatibility Thesis and Rules: A
Reconsideration of Formalism as an Account of Games’ Journal of the Philosophy
of Sport, vol. XIV: 1-20
Schneider, A. J. (2001) ‘Fruits, Apples, and Category Mistakes: On
Sport, Games and Play’, Journal of the Philosophy of Sport, vol. XXVIII (2):
151-59
No comments:
Post a Comment