Tuesday, 28 May 2013

Hubungan falsafah yang erat dinamakan “simbiotik” antara sukan, media dan pengiklanan. Televisyen telah mengeksploitasikan sukan sebgai nadi pengiklanan melalui sokongan kewangan.Bincangkan.



PENGENALAN

Pada hari ini, dunia telah semakin canggih dengan peningkatan alat teknologi yang maju. Hal ini menjadikan manusia lebih berpengetahuan tinggi dan melahirkan manusia yang cerdik pandai untuk mendalami sesuatu bidang yang diceburi. Seterusnya perkara yang lebih membanggakan adalah kehadiran alat teknologi seperti media elektronik iaitu televisyen, radio dan telefon bimbit yang mudah mendapatkan pelbagai informasi terkini. Komunikasi ialah satu infrastuktur yang penting dalam proses pembangunan. Malahan komunikasi dan pembangunan mempunyai satu hubungan yang bersifat simbiotik dimana dalam rancangan pembangunan amat diperlukan. Sukan merupakan salah satu instrumen penting untuk mengeratkan hubungan perpaduan dan integrasi masyarakat. Hal ini adalah kerana, kegiatan sukan dapat melahirkan semangat kekitaan dalam pasukan untuk meraih kemenangan. Sukan dapat membantu meningkatkan ekonomi negara dengan adanya tajaan, pelancongan, kajian saintifik dan peralatan sukan melalui pengiklanan dari media cetak mahupun media elektronik di kaca televisyen secara automatiknya telah mengeksploitasikan sukan negara secara meluas. Hubungan yang erat antara sukan, media dan pengiklanan dapat meningkatkan populariti sukan negara di mata dunia terutamanya sukan yang menjadi nadi utama kepada peningkatan mutu sukan negara sebagai contoh sukan Skuasy dimana negara telah melahirkan atlet nombor satu dunia iaitu Datuk Nicol Ann David.

Seterusnya, terdapat salah satu aspek komunikasi yang sering dikaitkan adalah penyiaran. Di sini penyiaran dikonsepsikan sebagai komunikasi melalui radio dan televisyen merupakan dua penciptaan yang menjadi fenomena sosial semenjak kemunculan pada awal abad ini. Sukan, media dan pengiklanan mempunyai peranan tersendiri malah ia merupakan kaedah utama dalam mempercepatkan proses modenisasi serta pembangunan sesebuah negara. Ini adalah jelas kerana media dan pengiklanan merupakan jentera penyampai informasi dari pihak perancang pembangunan kepada pihak yang menerima pembangunan, iaitu masyarakat amnya. Bagi aspek hiburan dalam sukan, media massa yang meluas menyebabkan bayaran merupakan suatu aspek yang sangat penting kerana ia memberi keuntungan kepada pihak tertentu disebabkan itulah televisyen telah mengeksploitasikan sukan sebagai nadi pengiklanan melalui sokongan kewangan.


2.0    DEFINISI “SIMBIOTIK” ,  SUKAN , MEDIA DAN PENGIKLANAN
SIMBIOTIK

Simbiosis berasal dari bahasa yunani kuno iaitu syn yang berarti "bersama" dan biosis yang berarti "hidup". Beberapa hubungan simbiotik yang ada, yang bererti bahawa kedua simbion sepenuhnya tergantung pada satu sama lain untuk hidup. Hubungan simbiotik termasuk orang- orang yang berasosiasi (sosial) di mana satu organisme hidup yang lain (ectosymbiosis, seperti mistletoe), atau di mana salah satu mitra kehidupan. Pada tahun 1877, Bennett menggunakan kata simbiosis (yang sebelum ini telah digunakan orang yang hidup bersama-sama dalam masyarakat) untuk menggambarkan hubungan mutualistic dalam lichens. Pada tahun 1879, oleh ahli ilmu Jamur Jerman Heinrich Anton de Bary, simbiosis dikenal sebagai "hidup bersama-sama tidak seperti organisme." Definisi simbiosis menghasilkan kontroversi di kalangan ilmuwan. Ada yang percaya simbiosis hanya perlu mengacu kepada mutualisme yang berkelanjutan, sedangkan yang lain percaya bahwa simbiosis terjadi pada semua jenis interaksi yang berkelanjutan biologi (iaitu mutualistic, commensalistic, atau parasit). 

SUKAN

Menurut Hawkey 1993, Sukan adalah aktiviti yang melibatkan organisasi yang khusus dan perlaksanaan undang-undang. Aktiviti ini melibatkan pertandingan atau cabaran bagi mencapai matlamat yang ditetapkan. Sukan juga terdiri daripada aktiviti fizikal yang dilakukan untuk pelbagai tujuan untuk pertandingan, keseronokan, pembangunan, kemahiran, kecemerlangan, dan sebagainya. Sukan juga diertikan sebagai satu aktiviti riadah. Sukan adalah salah satu kegiatan yang telah merapatkan hubungan silaturahim antara rakyat berbilang kaum.

MEDIA

Media massa merupakan satu bahagian daripada media seperti radio, televisyen dan internet yang dapat mencapai khalayak yang besar seperti penduduk sesebuah negara. Istilah ini diperkenalkan pada tahun 1920an dengan kemajuan rangkaian radio yang luas, dan surat khabar dan majalah yang diedarkan besar-besaran. Tetapi, beberapa bentuk media massa seperti buku dan manuskrip sudah digunakan sejak berkurun lamanya. Istilah media awam mempunyai makna yang sama: ia jumlah keseluruhan pengedar awam besar bagi berita dan hiburan di seluruh media meperti surat khabar, televisyen, radio, penyiaran, yang mungkin memerlukan keanggotaan persatuan dalam pasaran yang besar seperti Newspaper Guild dan penerbit teks.

PENGIKLANAN

Iklan merupakan salah satu cara untuk memperkenalkan barangan, perkhidmatan, peluang pekerjaan, inspirasi dan maklumat kepada yang ingin disampaikan. Revolusi dan penciptaan ini membolehkan penerbitan iklan massa dalam bentuk poster bercetak, iklan akhbar, helaian dan bil. Iklan poster bercetak yang pertama diterbitkan.

3.0 Faktor-faktor yang membolehkan televisyen mengeksploitasikan sukan sebagai nadi pengiklanan.

Sukan dan media mempunyai satu perhubungan yang erat umpama aur dengan tebing dan seperti gula dengan semut. Ianya saling memerlukan dalam dunia teknologi siber seperti sekarang bagi memajukan arena sukan negara pada masa kini di mata dunia. Hubungan yang akrab antara sukan dengan media dan pengiklanan telah menjadi sebagai nadi untuk menjana insentif dari aspek kewangan. Oleh kerana itu, televisyen telah mengeksploitasikan sukan sebagai nadi pengiklanan melalui sokongan kewangan. Sokongan kewangan boleh diperolehi daripada iklan-iklan  sukan yang ditayangkan di televisyen hanya dalam tempoh beberapa minit telah mendapat pendapatan yang sangat lumayan di kalangan pihak yang terlibat dengan dunia media massa elektronik ataupun media cetak. Tetapi tidak dinafikan bahawa teknologi maklumat dan telekomunikasi meningkatkan kecemerlangan sukan. Rancangan siaran langsung sesuatu acara sukan ke seluruh pelusuk dunia boleh meningkatkan kepopularan sukan. Kutipan besar daripada yuran iklan boleh membiayai ahli-ahli sukan yang berjaya. Keadaan ini mendorong ahli-ahli sukan berusaha gigih untuk meningkatkan prestasi mereka agar dapat menjadi ahli sukan professional. Hal ini juga merupakan kesan yang positif terhadap para atlet kerana ianya boleh merangsang minat atlet-atlet untuk meningkatkan lagi prestasi dalam karier sukan mereka untuk mencapai kecemerlangan di peringkat tertinggi seperti Sukan Olimpik. Sukan di Malaysia pada asalnya bertujuan untuk melahirkan warga yang sihat dan produktif. Namun kini sukan dijadikan sebagai satu industri yang boleh menjadi enjin kepada pertumbuhan ekonomi negara sebagaimana industri kecil dan sederhana yang lain. Penganjuran merupakan satu daripada pemangkin industri sukan. Melalui penganjuran, potensi untuk memiliki ‘’event intellectual property’’, penyediaan isi kandungan media sukan dan perkhidmatan sokongan seperti penyiaran, pengiklanan dan pengurusan bakat (talent) dapat di manfaatkan dan diketengahkan ia juga merupakan salah satu inisiatif bagi mendapatkan sokongan kewangan dari pihak tersebut.

Dunia sukan masa kini sentiasa mengalami perubahan teknologi demi memastikan kelancaran sesuatu perlawanan. Oleh hal yang demikian, hanya stesen televisyen yang ternama sahaja akan diberikan mandat untuk mengendalikan perlawanan sukan secara langsung bagi memastikan kelancaran sesuatu perlawanan yang ditayangkan di televisyen secara langsung tidak mempunyai permasalahan ketika sesuatu perlawanan tersebut disiarkan kepada pengemar sukan supaya tidak mengecewakan mereka. Dengan kos yang sangat tinggi untuk menyiarkan sesuatu siaran secara langsung ia sangat memberikan pulangan kewangan yang sangat lumayan kerana itulah televisyen mengekplotasikan sukan sebagai nadi pengiklanan.

Selain itu, teknologi dalam sukan dapat diterapkan dikalangan masyarakat melalui proses pengiklanan barangan dan alatan sukan yang canggih. Hal ini dapat dilihat, penggunaan peralatan canggih seperti ‘treadmill’ dikomersialkan kepada masyarakat supaya mereka dapat menggunakan peralatan ini untuk menjaga kesihatan dipromosikan di kaca televisyen bagi menarik minat masyarakat setempat terhadap sesuatu barangan sukan yang komersialkan. Sebagai contoh kita melihat terdapat beberapa syarikat peralatan kecergasan seperti Takashima berusaha mempromosikan alatan canggih yang dapat membantu masyarakat untuk melakukan aktiviti senaman dengan mudah di media massa elektronik dan media massa cetak. Ini dapat menyumbang pendapatan kewangan kepada media massa melalui pengiklanan- pengiklanan yang telah dipromosikan di televisyen. Ia bertujuan untuk memudahkan pengguna dan secara tidak lansung ia juga dapat menunjukkan teknologi dalam sukan semakin berkembang. Penggunaan media massa secara menyeluruh dan teratur untuk menarik minat masyarakat. Sebagai contoh, usaha akan ditumpukan kepada untuk menggalakkan gaya hidup sihat dan aktif melalui sukan dan rekreasi serta memupuk bakat sukan ke arah kecemerlangan. Kerajaan akan terus menggalakkan peryertaan dalam sukan massa dan prestasi tinggi. Lebih ramai jurulatih dan fasilitator dalam sukan massa akan dilatih bagi memastikan pelaksanaan program sukan secara berkesan dengan menggunakan teknologi dalam sukan secara berkesan. Contohnya mengadakan senamrobik secara besar-besaran yang disiarkan melalui semua media elektronik.


KESIMPULAN
Pada masa kini, penggunaan multimedia tidak hanya terhad kepada bidang hiburan semata- mata tetapi ia juga telah mula berkembang dalam bidang sukan. Ini dibuktikan dengan pelbagai aplikasinya yang menjurus kepada aspek komunikasi, pemberitahuan dan pendidikan. Oleh itu, kejayaan sesuatu sukan tidak semestinya bergantung kepada kekuatan seseorang atlit tetapi juga terhadap faktor-faktor lain. Pengetahuan mengenai sains dan teknologi membolehkan ahli-ahli sukan menggunakan tenaga secara optimum untuk mencapai sesuatu kecemerlang dalam bidang sukan. Melalui teknologi maklumat dan telekomunikasi yang semakin membangun kini, ianya dapat meningkatkan kecemerlangan sukan. Dalam teknologi ICT seperti video, televisyen, internet dan kamera serta satelit komunikasi lain yang membolehkan teknik-teknik sukan dapat dikesan dengan baik bagi kemudahan untuk masyarakat mempelajarinya. Contohnya, menyiaran acara sukan secara langsung di televisyen serta boleh melayari internet bagi golongan yang sibuk bekerja ke seluruh pelusuk dunia boleh meningkatkan kepopularan sukan. Membuat pengiklanan besar juga boleh membiayai bayaran- bayaran kepada ahli-ahli sukan. Keadaan ini mendorong ahli-ahli sukan berusaha gigih untuk meningkatkan prestasi mereka seperti menjadi ahli sukan yang lebih professional dan digeruni oleh atlet-atlet dari negara lain.

Peranan media massa juga penting dalam menerapkan teknologi dalam sukan kepada masyarakat. Pihak media boleh mengiklankan sesuatu maklumat tentang teknologi dalam sukan. Sebagai contoh masyarakat sedia maklum pengiklanan di televisyen, surat khabar, radio dan sebagainya. Hal ini mampu menarik minat masyarakat untuk mengetahui tentang sesuatu benda yang baru seperti teknologi yang digunakan dalam sukan. Akhir kata daripada saya, sains dan teknologi tetap penting dalam menjadi pemangkin kearah kemajuan bidang sukan. Manakala teknologi sukan juga membolehkan para atlit menjadi sempurna daripada segi fizikal dan mental dan meningkatkan kecemerlangan dunia sukan . Kemunculan aplikasi multimedia bukan merupakan fenomena baru dalam persekitaran kita. Kehadirannya dalam kehidupan seharian dapat disaksikan menerusi program - program di televisyen dan melalui pita-pita video. Walaupun televisyen mengeksploitasikan  sukan sebagai nadi pengiklanan melalui sokongan kewangan tetapi sesuatu program atau persembahan yang kita lihat itu sebenarnya mempunyai kombinasi perkakasan dan perisian yang mana ianya merupakan input yang digunakan untuk mempersembahkan output daripada pelbagai media untuk menjadikan persembahan lebih efektif kepada para penonton sukan tanah air. Setiap pihak mempunyai peranan dan kepentingan yang tersendiri bagi memajukan arena sukan di tanah air.

BIBLIOGRAFI

Diperoleh pada Mei 19, 2013 daripada

Diperole pada Mei 19, 2013 daripada
http://www.takashimaengineering.com/


Diperoleh pada Mei 19, 2013 daripada
  www.kkbs.gov.bn/html/dasar_sukan_03.htm 

Diperoleh pada Mei 19, 2013 daripada

Diperoleh pada Mei 19, 2013 dariapada

Diperoleh pada Mei 19, 2013 dariapada

Diperoleh pada Mei 19, 2013 daripada
   http://wiki.answers.com/Q/How_has_technology_changed_sport




No comments:

Post a Comment